Mine tanker og ideer for pneumatikk, hydraulikk og elektro
pneumatikk, med program bare logiske styringer, som og tar for seg styringsteknikk,
handler om å undervise elever ved Færder vgs i nyere teknologiske utstyr, enn
det de fleste yrkesfaglige skoler innenfor program område TIP, og fagretning
industriteknologi vg2.
Jeg startet med min videreutdannelse på Færder som da het
Tønsberg vgs i året 1980-81, den gang var det tung industri med mye engasjement
rundt skipsverft, elevene som tok utdannelsen sin innen mekaniske fag ble i
hovedsak undervis i manuelle dreiebenker, og i sveisefaget. Jeg startet
som lærer for ca ti år siden og det som møtte meg etter mange år fra
skolebenken, og flere skolereformer, var de samme dreiebenkene og det samme
sveiseutstyret. Det jeg ser og hører fra andre skoler og kollegaer, er at de
heller ikke har endret eller fornyet undervisningsopplegget etter reformene,
dette til tross for tydelige læreplanmål for industrifaget.
Jeg har etter min mening vært i lang tid sterkt engasjert i
mer moderne undervisningsform, og rette undervisningen etter det behovet
bransjen etterspør, av fagkompetanse for elever som skal ut i læra, i tillegg
sørge for at elevene får undervisning i alle kompetansemål for vg2
industriteknologi.
Kjøp av Festo utstyr har vært en lang prosess, og pengene
har sittet langt inne hos skoleledelsen. Jeg håper nå som utstyret er på plass,
samt at flere har forventinger til meg og utstyret, at dette blir vellykket.
Jeg ser for meg etter en tid å bruke utstyret i voksenopplæring, av voksne
elever som trenger videreutdannelse før de skal opp til fagbrev.
Samtidig som jeg har startet undervisning i styringsteknikk
pÃ¥ vg2, underviser jeg pÃ¥ vg1. Har du interesse se linken…
http://www.tvvestfold.no/fikk-nye-motorsykler
Det å arbeide med Festo i klasserommet virker spennende, relevant og lærerikt. Hva er planen din for det videre arbeidet?
SvarSlettHei
SlettJeg fikk installert simuleringsprogrammet fluid sim pneumatikk og hydraulikk på min pc i dag, samtidig som jeg lærer programmet underviser jeg elevene, det betyr vi alle lærer av hverandre. Min bakgrunn for dette undervisningssystemet er at jeg har jobbet med pneumatikk tidligere men programmeringen er nytt for meg. jeg skal etter en tid på tre dagers kurs hos Festo, så ønsker jeg hospitering og besøke ulike bedrifter som anvender dette utstyret.
Hilsen Vidar