søndag 13. september 2015

Tankekart



 

 


 

Mine tanker og ideer for pneumatikk, hydraulikk og elektro pneumatikk, med program bare logiske styringer, som og tar for seg styringsteknikk, handler om å undervise elever ved Færder vgs i nyere teknologiske utstyr, enn det de fleste yrkesfaglige skoler innenfor program område TIP, og fagretning industriteknologi vg2.

Jeg startet med min videreutdannelse pÃ¥ Færder som da het Tønsberg vgs i Ã¥ret 1980-81, den gang var det tung industri med mye engasjement rundt skipsverft, elevene som tok utdannelsen sin innen mekaniske fag ble i hovedsak undervis i manuelle dreiebenker, og i sveisefaget.                                   Jeg startet som lærer for ca ti Ã¥r siden og det som møtte meg etter mange Ã¥r fra skolebenken, og flere skolereformer, var de samme dreiebenkene og det samme sveiseutstyret. Det jeg ser og hører fra andre skoler og kollegaer, er at de heller ikke har endret eller fornyet undervisningsopplegget etter reformene, dette til tross for tydelige læreplanmÃ¥l for industrifaget.

Jeg har etter min mening vært i lang tid sterkt engasjert i mer moderne undervisningsform, og rette undervisningen etter det behovet bransjen etterspør, av fagkompetanse for elever som skal ut i læra, i tillegg sørge for at elevene får undervisning i alle kompetansemål for vg2 industriteknologi.

Kjøp av Festo utstyr har vært en lang prosess, og pengene har sittet langt inne hos skoleledelsen. Jeg håper nå som utstyret er på plass, samt at flere har forventinger til meg og utstyret, at dette blir vellykket. Jeg ser for meg etter en tid å bruke utstyret i voksenopplæring, av voksne elever som trenger videreutdannelse før de skal opp til fagbrev.

 

Samtidig som jeg har startet undervisning i styringsteknikk pÃ¥ vg2, underviser jeg pÃ¥ vg1. Har du interesse se linken…

http://www.tvvestfold.no/fikk-nye-motorsykler

 

 

 

2 kommentarer:

  1. Det å arbeide med Festo i klasserommet virker spennende, relevant og lærerikt. Hva er planen din for det videre arbeidet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei
      Jeg fikk installert simuleringsprogrammet fluid sim pneumatikk og hydraulikk på min pc i dag, samtidig som jeg lærer programmet underviser jeg elevene, det betyr vi alle lærer av hverandre. Min bakgrunn for dette undervisningssystemet er at jeg har jobbet med pneumatikk tidligere men programmeringen er nytt for meg. jeg skal etter en tid på tre dagers kurs hos Festo, så ønsker jeg hospitering og besøke ulike bedrifter som anvender dette utstyret.

      Hilsen Vidar

      Slett